Blog

powrót do listy

Buraczane EPO


                                               NATURALNE EPO

Do legendy już przeszły wspomnienia mistrzyni Justyny Kowalczyk jak to rozpoczynała dzień od pobudki o 5:00 rano a następnie płynnie przechodziła do obierania 2 kilogramów buraków , które następnie zcierała  na tarce i zjadała na czczo . Następnie zjadała właściwe śniadanie po czym przychodził czas na trening .

 

         Cóż to za códowne warzywo ten burak ?

 

         Mianowicie - w bulwie buraka zawarte są związki zwane nitratami , które w końcowym efekcie skomplikowanego mechanizmu działania ( azotany przekształcają się w azotyny a następnie w tlenek azotu NO ) powodują rozszerzenie światła naczyń tętniczych oraż żylnych . Dzięki temu nasze serce jest bardziej ukrwione a mięśnie potrzebują mniejszej ilości tlenu podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Tlenek azotu jest również neurotransmiterem , bierze udział w obronie organizmu przed patogenami . Burak jest również cennym źródłem witamin (A , B1, B2, C, E ) oraz minerałów (Ca , Fe , P , Mg ).

 

         Literatura naukowa wykazuje , że picie soku z buraka w ilościach 300-500 ml dziennie może wydłużyć czas całkowitego wyczerpania nawet o 15% oraz zmniejszyć zużycie tlenu i ATP o tę samą wartosć .
Efekt uzyskiwany można porównać do działania erytropoetyny (EPO) :)

 

         Włączajmy zatem buraczki do naszych jadłospisów bez względu czy szykujemy się na olimpiadę czy po prostu dbamy o zdrowie :)