Czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego – czym smarować łańcuch w rowerze?

Czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego - czym smarować łańcuch w rowerze?

Systematyczne czyszczenie i smarowanie łańcucha w rowerze umożliwia przejazd wielu kilometrów bez problemów technicznych. Pierwszą oznaką, że łańcuch nie jest w najlepszym stanie, mogą być różne dźwięki wydobywające się z systemu napędowego. Łańcuch jest elementem roweru wymagającym stałej uwagi.

Konserwacja łańcucha rowerowego – czyszczenie i smarowanie

Zastanawiając się, czym smarować łańcuch rowerowy, trzeba pamiętać, że najpierw trzeba go dokładnie wyczyścić z kurzu i brudu za pomocą szczotki i środków chemicznych przeznaczonych do tego celu, a następnie dokładnie wysuszyć. Dobrym rozwiązaniem jest czyszczenie łańcucha rowerowego po zimie oraz po jeździe w trudnych błotnistych warunkach. Nakładanie smaru na brudny łańcuch nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ może wytworzyć się dużo większa ilość zbędnej mazi składającej się z zanieczyszczeń i kurzu.

Czym smarować łańcuch w rowerze? Do smarowania trzeba wybrać właściwy środek, który będzie odporny na działanie wody, brudu i różnych warunków atmosferycznych. Czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego powinna również uwzględniać zębatki przednie oraz tylne. Jest wiele sposobów i metod, które są wykorzystywane do czyszczenia łańcucha, jedną są mniej inwazyjne, inne bardziej. Domowe sposoby na czyszczenie łańcucha rowerowego to między innymi wykorzystanie oliwki i soli w równych proporcjach, do czyszczenia takim preparatem można wykorzystać miękką szmatkę albo szczoteczkę do zębów. Można także zastosować preparat na bazie wody i octu, ale trzeba pamiętać, aby łańcuch po umyciu dokładnie wysuszyć.

Smarowanie łańcucha rowerowego – o czym warto pamiętać?

Jeśli łańcuch jest już dokładnie oczyszczony, można przejść do następnego etapu konserwacji, jakim jest smarowanie łańcucha rowerowego. Można wyróżnić trzy rodzaje smarów stosowanych do łańcucha rowerowego:

  • smar tworzący suchą warstwę, która jest wyjątkowo odporna na brud i kurz, występuje on najczęściej w postaci aerozolu lub płynu, taki smar jest szczególnie efektywny w warunkach suchych i pylistych,
  • smak tworzący mokrą warstwę, która skutecznie chroni układ napędowy przed wodą i wilgocią, jest odporny na wymywanie przez wodę, ten rodzaj smaru przydaje się, kiedy trasy rowerowe odbywają się w deszczowych i wilgotnych warunkach,
  • smar uniwersalny jest wykorzystywany do jazdy w różnych warunkach, ma najczęściej postać oleistą, jest najbardziej popularnym rodzajem smaru.

Zawsze przed wykonaniem smarowania trzeba zdecydować, jak wyczyścić łańcuch rowerowy, czy przecierać go bez zdejmowania, czy też zdjąć całą kasetę z roweru. Decyzja o tym, co ile smarować łańcuch w rowerze, zależy od sposobu jego użytkowania, stylu jazdy i warunków atmosferycznych. Przyjęte jest, że smarowanie jest zalecane po pokonaniu 200-300 km, albo co 2-3 tygodnie, jeśli rower jest bez przerwy eksploatowany. Regularne mycie łańcucha rowerowego oraz jego smarowanie zapewnia długą żywotność i sprawną pracę jednośladu, a to przekłada się także na bezpieczeństwo na drodze. Zastanawiając się, jak naoliwić łańcuch w rowerze, trzeba też pamiętać, aby usuwać nadmiar smaru, ponieważ zwiększa on ryzyko powstawania zanieczyszczeń.