Skracanie łańcucha to jedna z najpopularniejszych czynności serwisu rowerowego. Właściwe wykonanie tego zabiegu pozwoli uniknąć tak irytujących zdarzeń jak zaburzenie optymalnego działania przerzutek czy zupełnego rozprężenia stalowego splotu, uniemożliwiającego jazdę. Warto zatem nauczyć się kilku zasad, jakie należy stosować przy samodzielnym serwisowaniu roweru.
Jak zmierzyć rozmiar łańcucha i jak policzyć ogniwa w łańcuchu?
W pierwszej kolejności trzeba zorientować się w długości łańcucha. Standardową miarą jest w tym względzie liczba ogniw, a najpopularniejszymi długościami oferowanymi w sprzedaży są te z zakresu 112 – 120 (w każdym wypadku wartość rośnie o 2; zaznaczmy od razu, że liczba zawsze jest parzysta). Najprościej będzie zatem dobrać do roweru nowy łańcuch porównując jego rozmiar z poprzednim. Wystrzegajmy się jednak porównań „na oko”! Sposobem gwarantującym uniknięcie pomyłki jest uważne przeliczenie ogniw (dla pewności można to zrobić nawet dwukrotnie). W tym wypadku trzeba uczulić, aby liczyć każdą z „płytek” (w kształcie „ósemki”), zarówno położone na zewnątrz, jak i wewnętrzne, znajdujące się pod wcześniej wspomnianymi. Mając te dane, jesteśmy gotowi dobrać odpowiedni do roweru produkt sklepowy.
Jak dobrać długość łańcucha rowerowego bez uprzedniej miary?
A co jeśli nie posiadamy miary porównawczej w postaci używanego wcześniej łańcucha, bądź składamy od podstaw nowy model? W takim wypadku wykorzystamy metodę samodzielnego dopasowania łańcucha, poprzez przełożenie go przez tryby. Najważniejsze, by nie kupić łańcucha zbyt krótkiego, bowiem za długi będziemy mogli dowolnie zoptymalizować skuwaczem (przydatne narzędzie, dostępne w każdym serwisie).
W niniejszej metodzie musimy założyć łańcuch na największą z tarcz oraz na zębatkę (nie przeplatając jednak łańcucha przez przerzutki). Dalej naprężamy łańcuch tak, aby jego końce zeszły się równolegle i odliczamy liczbę „pinów” (sworzni w ogniwach) zależnie od konkretnego napędu. Poniżej prezentujemy wypis najpopularniejszych z zalecaną modyfikacją własną:
- napęd Shimano / SRAM (2 lub 3 tarcze przednie) – dodać dwa kolejne piny łańcucha;
- napęd Shimano 1×10, 1×11 – dodać dwa piny łańcucha;
- napęd Shimano 1×12 przedni amortyzator – dodać 4 piny;
- napęd Shimano 1×12 (pełne zawieszeni) – dodać 5 pinów;
- napęd SRAM 1×7, 1×11 – dodać 4 piny łańcucha
- napęd SRAM 1×12 (tylko przedni amortyzator) – dodać 4 piny;
- napęd SRAM 1×12 (pełne zawieszenie) – dodać 2 lub 3 piny łańcucha.
Ewentualne skracanie łańcucha rowerowego nie jest skomplikowane, zwłaszcza gdy nabędziemy w tym względzie odpowiedniej wprawy. Za pierwszym razem nie zaszkodzi wszak skorzystać z pomocy kogoś doświadczonego. Jak już wspomniano, za długi łańcuch w rowerze to zawsze materiał, który możemy odpowiednio dopasować. W odwrotnym przypadku konieczny jest zakup nowego akcesorium. Przy okazji dodajmy, że za krótki łańcuch w rowerze to problem, który wpływa nie tylko na jakość korzystania z przerzutni ale i bezpieczeństwo, zatem nie warto zaniedbywać koniecznego serwisowania w tym względzie.