Amortyzatory rowerowe to jedne z najważniejszych komponentów twojego roweru, które decydują o komforcie i bezpieczeństwie jazdy. Bez względu na to, czy jesteś początkującym rowerzystą czy doświadczonym profesjonalistą, prawidłowa regulacja amortyzatorów jest kluczem do wygodnej jazdy rowerem.
Jak działają amortyzatory?
Amortyzatory rowerowe mają za zadanie pochłaniać nierówności terenu, dzięki czemu jazda jest bardziej komfortowa i mniej obciążająca dla ciała. Istnieją różne rodzaje amortyzatorów, ale najpopularniejsze to amortyzatory powietrzne i sprężynowe.
- amortyzatory powietrzne wykorzystują komorę powietrzną do pochłaniania wstrząsów. Ciśnienie powietrza w komorze można regulować, co pozwala na dostosowanie twardości amortyzatora do wagi kierowcy i preferowanego stylu jazdy.
- amortyzatory sprężynowe wykorzystują metalową sprężynę do pochłaniania wstrząsów. Twardość sprężyny można dostosować poprzez zmianę sprężyny na twardszą lub miększą.
Regulacja amortyzatorów w rowerze
Aby uzyskać optymalną wydajność i komfort jazdy na rowerze, kluczowe jest prawidłowe ustawienie amortyzatora. Regulacja amortyzatora polega głównie na dostosowywaniu sagi (skoku) oraz tłumienia.
Ustawienie SAG
SAG to odległość, jaką amortyzator zapada się pod ciężarem kierowcy. Sagę można dostosować poprzez dodawanie lub uwalnianie powietrza z amortyzatora. Idealny SAG zależy od typu jazdy i terenu, ale zazwyczaj wynosi 20-30% całkowitego skoku amortyzatora.
- załóż pełny strój rowerowy, w tym kask, buty i plecak (jeśli zazwyczaj go nosisz).
- za pomocą pompki ustaw ciśnienie w amortyzatorze zgodnie z zaleceniami producenta (znajdują się w instrukcji lub są naklejone na rower) oraz na podstawie Twojej wagi.
- wsiądź na rower w pozycji stojącej (na pedałach) i poproś kogoś, aby pomógł Ci oznaczyć położenie amortyzatora w tej pozycji.
- następnie usiądź na siodełku, tak jak podczas jazdy, amortyzator zapadnie się pod Twoim ciężarem – to jest Twój SAG.
- zmierz różnicę między oznaczeniem a aktualnym położeniem – dla większości rowerów górskich idealny SAG wynosi 20-30% całkowitego skoku amortyzatora.
- jeśli sag jest zbyt duży lub zbyt mały, dostosuj ciśnienie w amortyzatorze i powtórz proces.
Tłumienie
Kontroluje to, jak szybko amortyzator wraca do swojego pierwotnego położenia. Jeśli czujesz, że Twój rower jest zbyt „buja się”, możesz zwiększyć tłumienie. eśli amortyzator wydaje się zbyt sztywny lub nie reaguje wystarczająco szybko, zmniejsz tłumienie.
Większość amortyzatorów ma pokrętła do regulacji tłumienia, które są zazwyczaj oznaczone jako „rebound” (odskok) i „compression” (kompresja). Śledź zmiany i dostosowuj je według własnych potrzeb. Precyzyjna regulacja tłumienia pozwoli na optymalizację reakcji amortyzatora w zależności od terenu.