Każdy, kto kiedykolwiek miał do czynienia z rowerem, doskonale wie, jak ważne są dobre opony i dętki. Wszyscy skupiamy się na wytrzymałości i wydajności opon, gdy przygotowujemy się do rowerowej wyprawy. Jednak przy przygotowywaniu roweru należy również zastanowić się jaki jest najlepszy rodzaj dętki rowerowej.
Zanim przejdziemy do różnych rodzajów wentyli, warto poznać budowę samej dętki rowerowej. Dętka to komora, zazwyczaj wykonana z elastycznego kauczuku, która utrzymuje powietrze i amortyzuje wstrząsy podczas jazdy.
Popularne wentyle rowerowe w dętkach rowerowych
Na rynku dostępne są trzy najpopularniejsze wentyle stosowane w dętkach rowerowych – są to wentyl typu Schrader, wentyl typu Presta oraz wentyl typu Dunlop. Każdy z nich wymaga innego sposobu pompowania oraz spuszczania powietrza.
Alternatywne nazwy | samochodowy, amerykański | francuski, Sclaverand | Woodsa, angielski |
Zalety | – możliwość pompowania na stacjach benzynowych, – popularny i często stosowany, – wygodna zawleczka | – lekki i aerodynamiczny – bardzo szczelny – idealny do bardziej profesjonalnych rowerów | – prosty w konstrukcji |
Wady | – cięższy niż wentyl typu Presta, – wymaga szerszego otworu w obręczy rowerowej | – delikatniejszy – podatny na uszkodzenia – wymaga odpowiedniej pompki | – wymaga odpowiedniej pompki – mniej szczelny – trudno spuścić z niego małą ilość powietrza |
Wentyl Schrader (samochodowy)
Wentyl typu Schrader, nazywany również wentylem amerykańskim lub samochodowym, jest jednym z najpopularniejszych rodzajów wentyli stosowanych w rowerach. Jego główną zaletą jest łatwość w pompowaniu. Można to zrobić pompką samochodową – np. w trasie w stacjach benzynowych oraz większością pompek rowerowych. Jednak wentyl typu Schrader ma również swoje wady. Jest cięższy niż wentyl typu Presta, co może wpływać na wagę roweru, zwłaszcza w przypadku rowerów wyścigowych. Ponadto, wymaga większego otworu w obręczy rowerowej, co może negatywnie wpłynąć na wytrzymałość samej obręczy.
Wentyl Presta
Wentyl typu Presta jest szczególnie popularny w rowerach wyścigowych i górskich. Główne zalety to lekka i aerodynamiczna konstrukcja, wpływająca na osiągu roweru, zwłaszcza w warunkach wyścigowych. Pompka ręczna z odpowiednim adapterem jest najbardziej popularnym sposobem pompowania tego rodzaju wentyla.
Wentyl typu Presta jest bardziej delikatny niż wentyl typu Schrader, co oznacza, że może być bardziej podatny na uszkodzenia i nieszczelności.
Wentyl Dunlop
Wentyl Dunlop, znany również jako wentyl angielski lub Woods, to starszy rodzaj wentyla, który wciąż jest używany w niektórych miejskich rowerach. Jego główną zaletą jest prostota w konstrukcji, co sprawia, że jest łatwy w obsłudze i wymianie. Do pompowania tego wentylu najczęściej używana jest odpowiednia pompka ręczna.
Głównymi wadami są trudności z wypuszczeniem mniejszej ilości powietrza (nawet lekkie wykręcenie wentyla powoduje szybkie zejście powietrza z całej dętki) oraz brak możliwości mierzenia ciśnienia w oponie. Ponadto, jest mniej popularny i trudniej dostępny niż inne rodzaje wentyli, co może być kłopotliwe w odległym terenie.